Dieta Montignaca – zasady i co jeść, żeby schudnąć?

| Opublikowano: | verified Oparte na dowodach

10kg.pl korzysta tylko ze źródeł wysokiej jakości, w tym z recenzowanych badań, na poparcie faktów zawartych w naszych artykułach. Możesz mieć pewność, że nasze treści są dokładne, rzetelne i godne zaufania.

dieta montignaca

Dieta zakłada, że przyczyną tycia nie jest spożywanie kalorycznych produktów, ale nieprawidłowy dobór składników w posiłkach. To nie kaloryczność ma wpływ na efektywność diety, a jej prawidłowy jadłospis. Dlatego twórca diety Montignaca stworzył tabelę produktów, w które określił ich indeks glikemiczny. Jak wgląda dieta Montignaca i jakie są jej zasady?

Jakie produkty są wskazane przy diecie Montignaca

Na początek musimy wyjaśnić sobie w jaki sposób określana jest glikemiczność produktów spożywczych. Jest to konieczne, by zrozumieć dlaczego takie, a nie inne produkty są wskazane przy diecie odchudzającej. Glikemiczność produktu określa się poprzez wysokość glukozy, które poziom wzrasta po zjedzeniu posiłku. Im wyższy jest poziom glukozy po zjedzeniu danego produkty, tym bardziej głodni się czujemy, organizm wysyła do mózgu sygnał, że potrzebuje jedzenia, a my jemy więcej. To sprawia, że gromadzi się większa warstwa tkanki tłuszczowej, a my tyjemy. Autor diety podzielił produkty na siedem grup:

  • Grupa białkowa, w której znajdują się: mleko, jaja, sery, ryby, owoce morza, mięso i drób, chude jogurty.
  • Warzywa : Groszek zielony, kapusta, ogórek, kalafior, por, papryk.
  • Rośliny strączkowe: groch, bób, soczewica i soja.
  • Nasiona: pestki, orzechy, migdały.
  • Grupa węglowodanowa: alkohol, makaron, pieczywo, kukurydza, marchew, kasze, ryż.
  • Grupa tłuszczy: masło, czekolada, oleje.
  • Owoce: truskawki, kiwi, cytrusy, śliwki, brzoskwinie i jabłka.

Podział węglowodanów na dobre i złe

Dzięki temu, że dieta odróżnia węglowodany dobre i złe, możemy z łatwością pozbyć się tych złych. Złe węglowodany to te, po których spożyciu poziom glukozy we krwi szybko wzrasta i poziom ten podnosi się mocno. Natomiast po spożyciu węglowodanów dobrych poziom glukozy nieznacznie wzrasta. Co prawda przy diecie Montignaca nie musimy liczyć kalorii i ograniczać spożywania węglowodanów, to zalecana porcja kalorii na dobę nie powinna przekraczać 1500. Jeśli zdecydujemy się na wykluczenie z diety złych węglowodanów, to z dietą Montignaca możemy schudnąć nawet cztery kilogramy w ciągu miesiąca.warzywa

Zasady diety Montignaca

Dieta ta trwa od kilku dni nawet do kilu miesięcy. Należy stosować się do jej zasad do momentu aż uzyskamy efekt upragnionej wagi. Jest to dieta oczyszczająca, która dzieli się na dwa etapy. W pierwszym etapie nie wymaga ona od nas wiele. Nie jest to dieta restrykcyjna, więc nie wymaga ona od nas wyrzeczeń. Podczas pierwszego etapu nie musimy liczyć kalorii i pilnować ile zjedliśmy. Musimy jednak pamiętać, by podczas zakupów sprawdzać, czy w wybranym przez nas produkcie nie ma cukru. Produktów z cukrem należy unikać i wybierać jedynie te, które mają w sobie fruktozę. Ważne jest również, by przestrzegać zasad łączenia ze sobą tylko odpowiednich produktów. Tak więc jeśli decydujemy się na spożywanie złych węglowodanów, to należy je łączyć z produktami bez tłuszczu. Jeśli jemy dobre węglowodany możemy je łączyć z tłuszczami.

  • Pierwszy posiłek – powinien składać się jedynie z węglowodanów.
  • Drugi posiłek – czyli obiad powinien zawierać w sobie połączenie tłuszczy i białek.
  • Trzeci posiłek – kolacja to zestawienie węglowodanów z białkami lub białek z tłuszczami.

W drugim etapie konieczne jest wykluczenie złych węglowodanów z diety. Ten etap obowiązuje jeśli zdecydowaliśmy się na zastosowanie diety Montignaca jako stały sposób odżywiania. Oczywiście okazjonalnie możemy pozwolić sobie na mały deser, czy wypicie wina. Jednak należy pamiętać o ograniczeniu spożywania tłuszczy.=

Wszystkie najważniejsze zasady diety Montignaca

Przy tej diecie należy pamiętać o kilku ważnych zasadach:

  • codziennie należy pić co najmniej dwa litry wody,
  • Najlepiej unikać soków sklepowych, ponieważ te domowej roboty są zdecydowanie zdrowsze,
  • Nie zaleca się picia napoi słodzonych,
  • Należy unikać pica kawy i herbaty -Kawa pobudza wydzielanie insuliny, która jest jednym z hormonów, które powodują uczcie głodu,
  • Alkohol można pić jedynie w małych ilościach i okazjonalnie,
  • Kolejna zasadą jest ograniczenie cukru. Konieczne jest więc zrezygnowanie ze słodyczy. Co prawda możemy pozwolić sobie na małe grzeszki, jednak tylko w niewielkich ilościach i nie może się to zbyt często powtarzać,
  • Owoce ze względu na obecność fruktozy powinny być spożywane oddzielnie, ale z powodzeniem mogą nam zastępować słodkości,
  • Warto wprowadzić do diety świeże przyprawy, które nie tylko nadają potrawom smaku, to dodatkowo korzystnie wpływają na układ trawienny,
  • Dieta ta zakłada spożywanie co najmniej trzech posiłków dziennie. Nie można pomijać żadnego z trzech głównych posiłków. Najlepiej jest spożywać je codziennie o tej samej porze, dzięki czemu organizm nie będzie gromadził dodatkowej porcji tłuszczu na wypadek utraty źródła energii,
  • Z diety najlepiej wyłączyć produkty z wysoką zawartością glukozy, a jeśli decydujemy się na ich spożywanie, to nie mogą one zostać połączone z tłuszczami.

Author: Dagmara Nowak

Nazywam się Dagmara Nowak i ukończyłam dietetykę na Uniwersytecie Gdańskim w 2009 roku. Dietetyką zainteresowałam się około 15 roku życia, ponieważ cierpiałam na sporą nadwagę. Zaczynałam od stosowania najdziwniejszych diet (głodówek), które tylko wyniszczały mój organizm. W końcu zaczęłam pozyskiwać wiedzę z zakresu dietetyki i uznałam, że tylko deficyt kaloryczny jest w stanie odmienić moje ciało i - udało się. Ponadto ukończyłam wiele kursów, zbierając ogromne ilości certyfikatów. Pomagałam już rodzinie i znajomym uporać się z dodatkowymi kilogramami, a teraz postanowiłam dzielić się swoją wiedzą z Internautami - stąd pomysł na tego bloga. W wolnych chwilach uwielbiam aktywnie spędzać czas, między innymi na kortach tenisowych czy na rowerze.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *