Fakty i mity o odchudzaniu – Co jest prawdą, a co nie? ✅❌

Na temat odchudzania często słyszymy wykluczające się nawzajem teorie. Nie sposób jest dowiedzieć się, które z nich są prawdziwe, a które są jedynie bzdurą, wymyśloną, by stworzyć mylne wyobrażenia te temat zdrowej diety. Co jest więc prawdą? Czy zdrowe odchudzanie polega na wykluczeniu z diety tłuszczy i zamianie słodyczy na owoce? Czy wszystkie ćwiczenia są w stanie pomóc nam schudnąć? Sprawdźmy jakie mity i fakty krążą na temat odchudzania.

Spis treści

“Osiem godzin snu pomaga w odchudzaniu”

Od niedawna wiele się słyszy na temat tego, że mniej godzin snu, negatywnie wpływa na proces odchudzania. Wszyscy doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że najlepiej dla zdrowia jest przesypianie nie mniej i nie więcej niż osiem godzin w ciągu doby. A jednak nie wszystkim nam udaje się przestrzegać tej zasady. Czy to oznacza, że osoby, które śpią mniej niż osiem godzin są skazane na otyłość? Oczywiście, że nie. I osoby, które śpią osiem godzin w ciągu doby i te, które śpią mniej lub więcej mogą cierpieć z powodu nadwagi i otyłości. To zależy jeszcze od tego jaką dietę prowadzimy. Jeśli spędzamy czas na spaniu tyle ile jest zalecane, a prowadzimy nieprawidłowo zbilansowaną dietę, to nie mamy co liczyć na piękną sylwetkę pozbawioną tłuszczu. Jednak prawdą jest, że spanie osiem godzin wspomaga odchudzanie i przyśpiesza ten proces. Tak więc jeśli zaczynasz się odchudzać, to pomyśl o poświęceniu odpowiedniej ilości godzin na sen.

“Pięć posiłków dziennie to droga do pięknej sylwetki”

Jest w tym ziarnko prawdy. Jeśli zjadasz trzy posiłki dziennie, to organizm będzie miał większe skłonności do magazynowania tłuszczu, by mieć zapas energii na wszelki wypadek. To nie grozi ci, jeśli tę samą ilość jedzenia rozłożysz na cztery lub pięć posiłków. A jeszcze lepiej zrobisz, jeśli codziennie będziesz spożywać pięć posiłków o tej samej porze. W ten sposób organizm nie będzie się zabezpieczał na wypadek braku energii, ponieważ zapasy uzupełniasz cały czas na bieżąco. Pamiętaj, że najlepiej jeść co trzy godziny. Nie możesz zapominać o śniadaniu. Opuszczenie tego najważniejszego w ciągu dnia posiłku, może sprawić, że zaczną się gromadzić rezerwy energetyczne, czyli tkanki tłuszczowe.5 posiłków dziennie

“Kolacja tylko przed 18”

To się zgadza, jednak tylko u osób, które chodzą spać o 20. Rzecz w tym, że tu nie chodzi o godzinę, w której trzeba zjeść ostatni posiłek, a w tym o której godzinie położymy się do łóżka. Jeśli zjedliśmy kolację po godzinie 20 to wcale nie oznacza, że przytyjemy. Jednak przez dwie godziny nie możemy położyć się do łóżka. W czasie spoczynku i snu metabolizm energetyczny jest spowolniony. Trawienie również. Tak więc ostatni posiłek najlepiej spożyć dwie-trzy godziny przed snem. Tyle organizm potrzebuje czasu, by strawić posiłek. A co najważniejsze na kolację najlepiej spożyć coś lekkiego. Najlepiej porcję białka i warzyw.

“Uprawiając sport na pewno schudniesz”

bieganieTo nie konieczne prawda. Dajemy się nabrać, że wszystkie ćwiczenia fizyczne mogą nam pomóc w spalaniu tkanki tłuszczowej. A wcale tak nie jest. Mało wyczerpujący trening, który trwa nie więcej niż trzydzieści minut nie jest w stanie przyspieszyć procesu spalania tkanki tłuszczowej. Podczas takich ćwiczeń najczęściej spalamy węglowodany, przez co po treningu chcemy uzupełnić ich zapas. Do spalania tkanki tłuszczowej są potrzebne treningi trwające minimum trzydzieści minut. W tym czasie temperatura ciała zaczyna się podnosić, a pod wpływem ciepła rozpoczyna się proces spalania tkanki tłuszczowej. Taki trening nie powinien być męczący, nie objawia się spływającym po ciele potem i zadyszką.

“Zrezygnuj ze wszystkich tłuszczy, a będziesz szczupły”

Są dwa rodzaje tłuszczy i to trzeba wziąć pod uwagę w czasie diety odchudzającej. Rezygnując ze wszystkich tłuszczy i tych dobrych i złych możemy sprawić, że organizm nie będzie w stanie prawidłowo funkcjonować. Pojawić się mogą problemy z układem trawiennym i hormonalnym. W diecie odchudzającej nie powinny znajdować się tłuszcze zwierzęce, ponieważ często są one niezdrowe. Jednak tłuszcze dobre pochodzące z olei roślinnych, ryb i orzechów są doskonałym pożywieniem i często dostarczają do organizmu wiele składników odżywczych takich jak witaminy, minerały i kwasy tłuszczowe.

“Owoce nie tuczą, więc można je jeść do woli”

Nie jest to prawda. Mimo, że owoce to jedne z największych źródeł witamin i minerałów, to mają w sobie również dużo cukrów. Jeśli więc zjemy ich za dużo, że mogą być nawet bardziej tuczące niż batonik czekoladowy. Warto jeść owoce, jednak należy uważać, by nie jeść ich zbyt wiele, zwłaszcza przy diecie odchudzającej.

2 Comments

  • Laska

    Ja bym tu jeszcze dała MIT – suplementy na odchudzanie nie działają. Działają, o ile połączy się je z dietą i aktywnością fizyczną. Sama biorę iqgreen i widzę zdecydowaną różnicę w moim samopoczuciu na diecie – jest mi łatwiej. Więc uważam to za mit, że takie tabletki to ściema i w ogóle nie działają – tak mówią IGNORANCI co myślą, że jak będą się objadać fast foodem, słodyczami i milionem kcal i do tego łykną sobie tabletkę dziennie to schudną, a potem się okazuje, że nie. Nie ma tabletek, które za nas spalą kilka tysięcy kcal dziennie, ale za to są takie, które zdecydowanie pomogą nam schudnąć, jeśli tego chcemy. Musimy z nimi współpracować.

    • Dagmara Nowak

      Hej, rzeczywiście wiele osób ma złe zdanie o suplementach i wcale się nie dziwię, bo to wielki biznes i pojawia się wielu oszustów. Jednak istnieją tabletki, które rzeczywiście są pomocne jak wspomniany przez Ciebie iqgreen czy Pipieronix z którym ja miałam do czynienia. Niektórzy myślą, że tabletki odchudzają bez twojej integracji i to ogromny błąd myśleniowy. Dieta i aktywność fizyczna to cały czas podstawa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *