Jaka jest granica bezpiecznego odchudzania?

Otyłość i nadwaga to poważny problem, który powoduje kompleksy, a także problemy zdrowotne. Dlatego warto jest przejść na zdrowy tryb życia i spróbować stracić na wadze nie tylko po to, by lepiej wyglądać, ale głównie dlatego, by poczuć się lepiej i dłużej żyć.

Na samym początku należy sprawdzić czy w ogóle Twoja waga jest prawidłowa. Dzisiaj to dosyć powszechny problem występujący szczególnie u młodych kobiet, które próbują być chudsze i chudsze… Dlatego oblicz swój wskaźnik masy ciała (BMI). Potrzebujesz do tego tylko swojej wagi i wzrostu. Zalecamy zważyć się z samego rana przed śniadaniem.

BMI = X / (Y * Y)

X – waga w kilogramach
Y – wzrost w metrach

O wiele prostszą metodą jest użycie kalkulatora online np. na stronie BMI-ONLINE.PL

Powszechnie BMI jest interpretowane według zaleceń WHO (Światowej Organizacji Zdrowia):

❌ Wynik poniżej 18,5 to niedowaga
Wynik równy lub większy od 18,5 (max 25) to prawidłowa masa ciała👍
❌ Wynik równy lub większy od 25 (max 30) to nadwaga
❌ Wynik równy lub większy 30 to otyłość

Spis treści

Kiedy zacząć się odchudzać?

Jeżeli już sprawdziłaś swoje BMI i jest ono nie większe niż 25, to zastanów się nad tym, czy warto się odchudzać. Robisz to na własną odpowiedzialność! Jeżeli wskaźnik masy ciała jest większy niż 25 to jest to najlepszy czas, żeby przejść na zdrowy tryb życia, nim będzie za późno. Jeżeli nie będziesz odkładać odchudzania na jutro, to na pewno unikniesz otyłości oraz problemów zdrowotnych.

W jakim tempie się odchudzać?

Każdy chciałby stracić zbędne kilogramy w bardzo szybkim czasie. Czy jest to możliwe i przede wszystkim zdrowe? Możliwe jest jak najbardziej, ale nie jest to trwały efekt, a przede wszystkim jest to bardzo niezdrowe.

Przyjęło się, że optymalnym tempem odchudzania jest od dwóch do czterech kilogramów miesięcznie. Zastanówmy się jednak nad tym czy rzeczywiście należy się tego trzymać. Przecież jest wiele osób, które zrzuciły w 3 miesiące 20 kg.

jak szybko się odchudzać

Jako ludzie różnimy się między sobą i dla niektórych 4 kg w miesiąc będzie wystarczające, a dla innych ten wynik może być większy. Dzieje się tak, ponieważ tempo odchudzania jest uzależnione od ilości zgromadzonej tkanki tłuszczowej. Dla niektórych osób stracone 4 kilogramy mogą wynosić powyżej 5% całkowitej masy ciała, a dla innych chociażby nie więcej niż 3%.

Tempo odchudzania jest bardzo indywidualne i nie ma jednej ustalonej wartości, której powinniśmy się trzymać. Wiele źródeł podaje, że 2-4 kg miesięcznie to optymalna wartość. Można uznać to za prawdę, ale czy należy się tego trzymać? Wszystko zależy od poziomu zatłuszczenia organizmu. Im więcej tkanki tłuszczowej w organizmie, tym lepsze efekty mogą się pojawić.

Odchudzaj się z głową i uniknij efektu jojo

Dużo osób przechodzi na dietę – powiedzmy, że trwającą 4 tygodnie – i stosuje ją na co dzień jak tylko może. Dochodzi do tego aktywność fizyczna. Mijają 4 tygodnie, a waga rzeczywiście pokazuje kilka kilogramów mniej – no powiedzmy, że 5. I teraz w wielu przypadkach pojawia się powrót do dawnego stylu życia – koniec z dietą i koniec z aktywnością fizyczną. Reakcją organizmu będzie „magazynowanie” tego, co zjesz, w postaci tkanki tłuszczowej. Całe odchudzanie na marne!

W jaki sposób bezpiecznie i bez efektu jojo stracić na wadze?

Przede wszystkim nie stosuj głodówek i diet, które stawiają tylko na określone składniki odżywcze (np. diety białkowe). Takie diety są bardzo niezdrowe. Rzeczywiście przynoszą efekty, ale krótkotrwałe, a efektami ich stosowania są efekt jojo i zaburzenia odżywiania (bulimia, anoreksja).

Nie wprowadzaj od razu do swojego życia wiele zmian. Zacznij od małych rzeczy i przyzwyczaj się do zdrowego stylu życia. Nie powinnaś traktować odchudzania jako trudnego czasu, gdzie każdy dzień jest dla Ciebie wyzwaniem. Powinnaś traktować je jako nowy styl życia, którego nie porzucisz.prawidłowe tempo odchudzania

Warto założyć dziennik odchudzania. Kiedy będziesz notować co i ile jesz o wiele łatwiej będzie Ci wyciagać wnioski z codziennej diety. Pamiętaj tylko, żeby się nie głodzić i jeść codzienne przynajmniej 1000 kcal.

Zacznij pić więcej wody. To podstawowa czynność w odchudzaniu o której zapomina wiele osób. Postaraj się pić tylko wodę – żadne fit napoje nie sprawią, że schudniesz. Pij codziennie przynajmniej 1,5l wody.

Zmień swoje nastawienie do odchudzania. To nie powinien być dla Ciebie żaden wysiłek, a nowy styl życia w którym będziesz trwać. Podejdź do odchudzania w taki sposób, by było dla Ciebie przyjemnością. W ten sposób szybko nie zrezygnujesz z tej czynności i osiągniesz zamierzony sukces.

Podsumowanie

Kto nie chciałby schudnąć szybko i bez wysiłku? Jednak w rzeczywistości nie jest to takie proste. Szybkie odchudzanie może wiązać się z licznymi problemami i efektem jojo. Najlepszym rozwiązaniem jest racjonalne odchudzanie, które stanie się częścią Twojego życia. Nie powinno ono być karą. Podsumowując, optymalne tempo odchudzania to 2-4 kg miesięcznie, ale wszystko tak naprawdę zależy od Twojego organizmu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *