Czy Jedzenie lub Picie Imbiru Pomaga Na Odchudzanie?

Dietetyk: | Opublikowano: | verified Oparte na dowodach

10kg.pl korzysta tylko ze źródeł wysokiej jakości, w tym z recenzowanych badań, na poparcie faktów zawartych w naszych artykułach. Możesz mieć pewność, że nasze treści są dokładne, rzetelne i godne zaufania.

imbir na odchudzanie

Imbir jest rośliną kwitnącą, ale uprawiana jest głównie przez jej korzeń, który jest często wykorzystywany w kuchni i nie tylko.

Imbir posiada mnóstwo zdrowotnych właściwości. Zmniejsza stany zapalne, zmniejsza apetyt i pobudza trawienie. Te właściwości sprawiają, że wiele ludzi wierzy w odchudzającą moc imbiru.

Badania medyczne sugerują, że imbir obok zdrowej diety i aktywności fizycznej może pomóc osiągnąć prawidłową wagę.

W tym artykule dowiesz się, w jaki sposób stosować imbir, z jakimi składnikami można go połączyć oraz czy istnieją ograniczenia co do jego wpływu na odchudzanie.

Jak imbir może wspomóc odchudzanie?

Przede wszystkim imbir zawiera związki takie jak gingerole i szogaole. Odpowiadają one za stymulowanie czynności biologicznych w organizmie, podczas spożywania imbiru.

Niektóre źródła mówią o tym, że otyłość może powodować stres oksydacyjny i stany zapalne. Stres oksydacyjny jest wynikiem uszkodzonego organizmu przez wolne rodniki. (1verified)

Imbir ma właściwości przeciwutleniające, które pomagają kontrolować wolne rodniki. Natomiast właściwości przeciwzapalne imbiru mogą przeciwdziałać stanom zapalnym.

Z jednej strony te właściwości nie wpływają bezpośrednio na odchudzanie, ale na pewno pomagają zapobiec przed uszkodzeniami układu sercowo-naczyniowego i innymi skutkami ubocznymi spowodowanymi przez nadwagę.

Istnieją badania, które potwierdzają, że imbir może mieć znaczenie podczas utraty wagi.

Jedno z badań wykazało, że mężczyźni z nadwagą, którzy spożywali imbir, przez dłuższy czas pozostawali syci. (2verified)

Natomiast metaanaliza badań, w której dokładnie sprawdzono korzyści imbiru w diecie, sugeruje, że ma znaczący wpływ na masę ciała oraz tłuszcz brzuszny. (3verified)

Na szczególną uwagę zasługują gingerole, które pobudzają organizm do pewnych czynności biologicznych.

Działają przeciw otyłości poprzez pomaganie w szybszym trawieniu pokarmu. Ponadto gingerole mogą stabilizować poziom cukru we krwi, co może być kluczowe dla wielu osób przy utracie wagi. (4verified)

Jak stosować imbir na odchudzanie?

Imbir można stosować na 2 sposoby – pić lub jeść.

Zobacz, jakie są najlepsze sposoby na odchudzanie z imbirem.

Imbir z cytryną na odchudzanie

Podczas odchudzania, cytryna w połączeniu z imbirem może stać się dodatkowym elementem pomagającym utrzymać Twój organizm w pełnym zdrowiu.

Sok z cytryny hamuje apetyt, a także jak powszechnie wiadomo, zawiera mnóstwo witaminy C.

Imbir z cytryną można stosować na wiele sposobów. Najpopularniejsze jest dodanie cytryny do herbaty imbirowej. Taka herbata skutecznie utrzymuje sytość przez dłuższy czas, co na pewno może wpłynąć na efekty odchudzania.

Napój z cytryną i imbirem warto wypijać 2/ 3 razy dziennie, aby maksymalnie wykorzystać właściwości hamujące apetyt.

Imbir z octem jabłkowym na odchudzanie

Ocet jabłkowy wykazuje właściwości odchudzające. Połączenie go z imbirem może skutecznie wzmocnić działanie przeciwutleniające i przeciwglikemiczne obu składników.

Co więcej, ocet jabłkowy zawiera probiotyki, które poprawiają zdrowie jelit.

Najlepszym sposobem na spożycie octu jabłkowego i imbiru jest zmieszanie obu składników i ich wypicie.

Opcji jest wiele. Najpopularniejszą jest przygotowanie herbaty imbirowej – po jej wystygnięciu dodajemy 2 łyżki octu jabłkowego. Zbyt gorąca woda zabija probiotyki (bakterie) w occie jabłkowym, co pozbawia go cennych właściwości.

Dla smaku możesz dodać trochę miodu lub sok z cytryny.

Taki napój najlepiej spożywać codziennie przed śniadaniem, aby jak najlepiej wykorzystać właściwości z mieszaniny octu jabłkowego i imbiru.

Imbir z zieloną herbatą na odchudzanie

Zielona herbata jest często polecanym napojem przez dietetyków. Jest również często wykorzystywanym składnikiem w suplementach diety.

Badania potwierdzają, że regularnie stosowanie zielonej herbaty przyspiesza metabolizm. (5verified)

Najlepszym sposobem na spożycie imbiru i zielonej herbaty jest dodanie mielonego imbiru do gorącego wywaru z zielonej herbaty.

Drugim sposobem jest jednoczesne zaparzenie torebki herbaty imbirowej i torebki zielonej herbaty. W tym przypadku warto wykorzystać trochę więcej wody, by napar nie był zbyt mocny.

Takie połączenie warto wypijać do dwóch razy dziennie. Pamiętaj, że zielona herbata zawiera kofeinę.

Sok imbirowy na odchudzanie

Jeśli herbata imbirowa nie jest dla Ciebie, to koniecznie sprawdź sok imbirowy.

Wbrew pozorom jest całkiem smaczny, ponieważ zwykle dla zabicia smaku imbiru stosuje się różne dodatki jak cytryna czy miód. Dodatkowo są one zdrowe i na pewno organizm doceni ich obecność.

Sok imbirowy można wykonać samodzielnie w domu.

Przygotuj świeży nieobrany imbir pokrojony na kawałki i zmiksuj w blenderze z około 1 szklanką wody. Jeśli chcesz, imbir można odcedzić.

Zblendowany imbir dodaj do innych składników, udekoruj miętą, a jeśli szukasz ochłody, dodaj kostki lodu.

Dla smaku można dodać miód lub inną dowolną formę naturalnego słodzika. Nie używaj cukru.

Mielony imbir na odchudzanie

W porównaniu do świeżego imbiru, imbir w proszku zawiera więcej związków zwanych szogaolami. Związki te mogą mieć właściwości przeciwzapalne i zwalczające raka.

Imbir w proszku można stosować na różne sposoby. Najpopularniejszym zdecydowanie jest regularnie stosowanie imbiru w tabletkach. Drugim sposobem jest wymieszanie proszku w wodzie. Trzecim sposobem jest stosowanie sproszkowanego imbiru jako przyprawy do wielu potraw.

Nie zaleca się spożywania bezpośrednio imbiru w proszku, ponieważ może to prowadzić do niestrawności. Ponadto smak samego imbiru nie należy do najprzyjemniejszych.

Inne zalety imbiru

Imbir nie tylko działa na odchudzanie. Wykazuje wiele zdrowotnych właściwości:

  • Reguluje poziom kortyzolu,
  • Zwiększa energię,
  • Zmniejsza ryzyko chorób serca,
  • Zwiększa regularność wypróżniania,
  • Poprawia pamięć i działanie mózgu.
  • Zwiększa odporność organizmu.

Środki ostrożności przy stosowaniu imbiru

Imbir najczęściej jest bezpieczny w stosowaniu i nie powinien powodować efektów ubocznych. Niestety przy nieodpowiednim stosowaniu mogą wystąpić zaparcia i wzdęcia.

Osoby z chorobą woreczka żółciowego powinny zachować szczególną ostrożność podczas stosowania imbiru, ponieważ może on zwiększyć przepływ żółci z pęcherzyka żółciowego. Lekarze często o tym wspominają.

Na imbir powinny uważać także kobiety w ciąży. Choć w tym okresie kobiety nie odchudzają się, to niektórzy lekarze mogą zalecać właśnie imbir przeciwko nudnościom w czasie ciąży. Niestety, imbir nie został jeszcze na tyle przebadany, by mieć co do tego pewność. Jeśli jesteś w ciąży lub karmisz piersią i chcesz zacząć regularnie stosować imbir, porozmawiaj ze swoim lekarzem.

Gdzie kupić imbir lub tabletki odchudzające na bazie imbiru?

Imbir można kupić praktycznie we wszystkich sklepach spożywczych. Świeży imbir na pewno znajdziesz w dziale z warzywami, a imbir mielony w dziale z przyprawami i suszonymi ziołami.

W sklepach ze zdrową żywnością można znaleźć różne wersje imbiru, od takich które zadbają o pracę całego organizmu, po środki wspomagające odchudzanie. W takich sklepach można znaleźć również kapsułki z mielonym imbirem.

Imbir można kupić także przez Internet. Znajdziesz je w sklepach online, a także na Amazonie i Allegro.

Pamiętaj, że suplementy diety w Polsce nie muszą przechodzić skomplikowanych badań, by trafić do sprzedaży. Kupuj produkty imbirowe tylko ze źródeł, którym ufasz.

Podsumowanie

Imbir ma potencjał jako składnik pomagający w utracie zbędnych kilogramów. Kiedy połączysz go z innymi składnikami przeciwutleniającymi, przeciwzapalnymi i stabilizującymi poziom cukru we krwi, zdecydowanie ułatwiasz sobie odchudzanie.

Jednak sam imbir i inne podobne składniki nie doprowadzą do znaczącego spadku wagi. Pamiętaj o zdrowej diecie i regularnej aktywności fizycznej, ponieważ to właśnie te 2 elementy są najistotniejsze.

Jeżeli twoim celem jest utrata wagi, koniecznie porozmawiaj o tym ze swoim lekarzem i pamiętaj, że nie ma magicznego środka, który powoduje utratę kilogramów.


Badania:

10kg.pl korzysta tylko ze źródeł wysokiej jakości, w tym z recenzowanych badań, na poparcie faktów zawartych w naszych artykułach. Możesz mieć pewność, że nasze treści są dokładne, rzetelne i godne zaufania.

(1) Skalicky, J., Muzakova, V., Kandar, R., Meloun, M., Rousar, T. & Palicka, V. (2008). Evaluation of oxidative stress and inflammation in obese adults with metabolic syndrome. Clinical Chemistry and Laboratory Medicine, 46(4), 499-505.

(2) Mansour, M. S., Ni, Y. M., Roberts, A. L., Kelleman, M., Roychoudhury, A., & St-Onge, M. P. (2012). Ginger consumption enhances the thermic effect of food and promotes feelings of satiety without affecting metabolic and hormonal parameters in overweight men: a pilot study. Metabolism: clinical and experimental, 61(10), 1347–1352.

(3) Najmeh Maharlouei, Reza Tabrizi, Kamran B. Lankarani, Abbas Rezaianzadeh, Maryam Akbari, Fariba Kolahdooz, Maryam Rahimi, Fariba Keneshlou & Zatollah Asemi (2019) The effects of ginger intake on weight loss and metabolic profiles among overweight and obese subjects: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials, Critical Reviews in Food Science and Nutrition, 59:11, 1753-1766,

(4) Saravanan, G., Ponmurugan, P., Deepa, M. A., & Senthilkumar, B. (2014). Anti-obesity action of gingerol: effect on lipid profile, insulin, leptin, amylase and lipase in male obese rats induced by a high-fat diet. Journal of the science of food and agriculture, 94(14), 2972–2977.

(5) Jurgens, T., & Whelan, A. M. (2014). Can green tea preparations help with weight loss?. Canadian pharmacists journal : CPJ = Revue des pharmaciens du Canada : RPC, 147(3), 159–160.

Author: Dagmara Nowak

10kg.pl to wortal o odchudzaniu na którym publikujemy treści typu "research". Każdy artykuł jest zbudowany na podstawie publikacji ze znanych i pewnych stron internetowych, które cieszą się dużym zaufaniem wśród czytelników. W każdym artykule znajdziesz odnośniki do źródeł. Pamiętaj, że mają one wyłącznie charakter informacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalna porada lekarza!