Czy Ocet Jabłkowy Pomaga Na Odchudzanie?

| Opublikowano: | verified Oparte na dowodach

10kg.pl korzysta tylko ze źródeł wysokiej jakości, w tym z recenzowanych badań, na poparcie faktów zawartych w naszych artykułach. Możesz mieć pewność, że nasze treści są dokładne, rzetelne i godne zaufania.

ocet jabłkowy na odchudzanie

Ocet jabłkowy jest popularnym domowym środkiem na wiele dolegliwości. Ludzie używają go od wieków w kuchni i medycynie naturalnej.

Coraz częściej jest stosowany w celu pozbycia się zbędnych kilogramów.

Czy ocet jabłkowy naprawdę działa na odchudzanie i jeśli tak, to w jaki sposób go stosować?

Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w tym artykule.

Ocet jabłkowy – Co to jest?

Ocet jabłkowy to roztwór wodny kwasu octowego, który jest uzyskiwany w procesie fermentacji octowej alkoholu.

Jest produkowany z rozdrobnionych jabłek, a w procesie biorą udział również bakterie i drożdże.

Drożdże rozkładają cukier i przekształcają go w alkohol, który dzięki bakteriom podlega procesowi fermentacji.

Ocet jabłkowy ma żółto-bursztynowy kolor i jest lekko mętny. Ma bardzo przyjemne zapach.

Spośród pozostałych odmian, ocet jabłkowy wyróżniają cenne składniki odżywcze i właściwości, które wykazują pozytywny wpływ na funkcjonowanie organizmu.

Ocet jabłkowy – Skład

Ocet jabłkowy jest bogatym źródłem substancji odżywczych. Zawiera wiele cennych witamin i minerałów, ale nie tylko.

Skład octu jabłkowego

Potas, chlor, wapń, siarka, sód, magnez, bor, krzem, fosfor, żelazo, enzymy, aminokwasy, bioflawonoidy, pektyny, witaminy (A, B, C, E, P) oraz kwasy: octowy, cytrynowy i mlekowy.

Jednym z najważniejszych składników jest pektyna, która odpowiada za regulację soków trawiennych. Ponadto zapobiega nadciśnieniu i miażdżycy, wzmacnia naczynia krwionośne i obniża poziom cholesterolu (1verified).

Antyoksydanty mają działanie antynowotworowe. Dodatkowo skutecznie walczą z wolnymi rodnikami, co hamuje proces starzenia (2verified).

Dzięki temu, że podstawowym składnikiem są jabłka, skład jest zdecydowanie zdrowszy w porównaniu do pozostałych odmian octu.

Ocet jabłkowy a odchudzanie – Czy to naprawdę działa?

Coraz więcej osób dowiaduje się o odchudzających właściwościach tego specyfiku.

Składniki znajdujące się w occie jabłkowym przyspieszają rozpad komórek tłuszczowych, oraz pomagają utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu we krwi.

Badania potwierdzają, że…

Dobry ocet jabłkowy zmniejsza masę ciała i redukuje tkankę tłuszczową (3verified).

Obecność kwasu chlorogenowego ma istotne znaczenie, ponieważ zmusza organizm do korzystania z rezerw energetycznych znajdujących się w tkance tłuszczowej (4verified).

Regularne picie może przyspieszyć przemianę materii i zwiększyć wydzielanie soków żołądkowych.

Wszystko wskazuje na to, że regularne stosowanie octu jabłkowego może przynieść oczekiwane efekty w postaci zgubionych kilogramów.

Jednak nie powinien stanowić podstawy diety redukcyjnej. Nie można zapomnieć także o aktywności fizycznej.

Przepis na ocet jabłkowy na odchudzanie

Podstawowym elementem rozpoczęcia kuracji jest kupno lub przygotowanie octu jabłkowego.

Podczas odchudzania istotne jest, żeby sięgać po żywność jak najmniej przetworzoną.

Jeśli chcesz kupić gotowy ocet jabłkowy, wybieraj tylko te sprawdzone.

Jednak polecamy przygotowanie octu samodzielnie. Nie jest to trudne, a utrzyma nas w ramach powiedzenia „Wiem, co jem”.

Potrzebne składniki

  • 1 kilogram jabłek,
  • 1 litr przegotowanej, letniej wody,
  • 5 łyżek stołowych cukru, ale to może zależeć od smaku jabłek. Słodkie owoce nie wymagają dużej ilości cukru. Przez lata utworzyła się zasada stosowania 1 łyżki stołowej na 250 ml wody.

Jak zrobić ocet jabłkowy na odchudzanie – krok po kroku

  1. Jabłka dokładnie myjemy i suszymy. Zepsute miejsca można odkroić. Tak przygotowane jabłka kroimy na ćwiartki, gniazda zostawiamy, a ogonki usuwamy,
  2. Dokładnie słodzimy wodę,
  3. Gotowe ćwiartki wrzucamy do słoja i zalewamy osłodzoną wodą,
  4. Słój przykrywamy gazą, którą mocujemy za pomocą sznurka lub gumki,
  5. Odstawiamy w ciepłe i ciemne miejsce.
  6. Jabłka muszą znajdować się pod powierzchnią wody, żeby nie pojawiła się pleśń. Można je czymś docisnąć, ale pamiętaj, że bakterie octowe potrzebują tlenu,
  7. Dla równomiernego dostępu tlenu można raz dziennie przemieszać jabłka.

Przygotowanie nastawu jest bardzo łatwe i nie wymaga dużo czasu. Fermentacja zwykle trwa od 2 do 5 tygodni.

Zakończenie procesu fermentacji jest bardzo łatwy do rozpoznania. Kiedy woda przestaje się pienić i nie tworzą się bąbelki, ocet jabłkowy jest gotowy.

Gotowy ocet należy przelać przez gazę najlepiej do szklanych, wyparzonych butelek, w celu uzyskania czystego płynu.

Dobrze przygotowany ocet ma przyjemny zapach i słodko-kwaśny smak.

ocet jabłkowy

Ocet jabłkowy – Jak pić, żeby schudnąć?

Picie octu jabłkowego jest całkowicie bezpieczne, ale trzeba pamiętać o zachowaniu umiaru.

Ocet jabłkowy, aby był zdatny do spożycia, należy rozcieńczyć z wodą.

Zalecane proporcje

Na 1 szklankę wody do 2 łyżek octu jabłkowego.

Niektóre źródła mówią o możliwości wykorzystania nawet 3 łyżek na jedną szklankę wody.

Aby osiągnąć zadowalające efekty, należy regularnie pić szklankę roztworu przed głównymi posiłkami – czyli 3 szklanki dziennie.

Kiedy pić: rano czy wieczorem?

Ocet jabłkowy warto pić 3 razy dziennie przed głównymi posiłkami.

Jeżeli nie spożywasz śniadania, wówczas pierwszą szklankę najlepiej wypić na czczo w niedługim czasie od wstania z łóżka.

Od czasu do czasu zalecana jest przerwa od picia, żeby zapobiec możliwym skutkom ubocznym. Ryzyko ich wystąpienia może być szczególnie wysokie przy dawce 3 łyżek octu na 1 szklankę.

Picie octu jabłkowego powinno odbywać się w czasie zdrowej zbilansowanej diety. Dużą zaletą jest uprawianie aktywności fizycznej.

Ocet jabłkowy – Skutki uboczne

Picie octu jabłkowego zgodnie z zaleceniami nie powinno powodować efektów ubocznych.

Natomiast zbyt częste picie lub decydowanie się na większe dawki niż zalecane, może prowadzić do różnych skutków ubocznych.

Możliwe skutki uboczne

Nadwrażliwość zębów, erozja szkliwa, poparzenia gardła, obniżenie poziomu potasu we krwi, osteoporoza, nudności, reakcja alergiczna, refluks żołądka.

Na pierwszy rzut oka efekty uboczne mogą zniechęcać do stosowania octu jabłkowego, ale ich uniknięcie jest bardzo łatwe.

Przede wszystkim, aby uniknąć osteoporozy i obniżenia potasu we krwi należy nie przekraczać zalecanej dawki do spożycia.

Aby uniknąć poparzenia jamy ustnej, wystarczy rozcieńczyć ocet z wodą.

Uniknięcie uszkodzeń zębów również jest bardzo łatwe. Przede wszystkim nie można przekraczać zalecanej dawki. Drugi sposób to picie roztworu przez słomkę. Trzeci sposób to dokładne przepłukanie jamy ustnej po wypiciu.

Nieco inaczej wygląda sytuacja z reakcjami alergicznymi, nudnościami i refluksem żołądka, ponieważ ich wystąpienie zależy od organizmu. Jeżeli zaobserwujesz któryś z tych objawów, koniecznie skonsultuj się z lekarzem.


Badania:

10kg.pl korzysta tylko ze źródeł wysokiej jakości, w tym z recenzowanych badań, na poparcie faktów zawartych w naszych artykułach. Możesz mieć pewność, że nasze treści są dokładne, rzetelne i godne zaufania.

(1) Wikiera, A., Irla, M., & Mika, M. (2014). Prozdrowotne właściwości pektyn [Health-promoting properties of pectin]. Postepy higieny i medycyny doswiadczalnej (Online), 68, 590–596. https://doi.org/10.5604/17322693.1102342

(2) Hajhashemi, V., Vaseghi, G., Pourfarzam, M., & Abdollahi, A. (2010). Are antioxidants helpful for disease prevention?. Research in pharmaceutical sciences, 5(1), 1–8.
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3093095/

(3) Tomoo KONDO, Mikiya KISHI, Takashi FUSHIMI, Shinobu UGAJIN, Takayuki KAGA, Vinegar Intake Reduces Body Weight, Body Fat Mass, and Serum Triglyceride Levels in Obese Japanese Subjects, Bioscience, Biotechnology, and Biochemistry, Volume 73, Issue 8, 23 August 2009, Pages 1837–1843, https://doi.org/10.1271/bbb.90231

(4) Thom E. (2007). The effect of chlorogenic acid enriched coffee on glucose absorption in healthy volunteers and its effect on body mass when used long-term in overweight and obese people. The Journal of international medical research, 35(6), 900–908. https://doi.org/10.1177/147323000703500620

Author: Dagmara Nowak

Nazywam się Dagmara Nowak i ukończyłam dietetykę na Uniwersytecie Gdańskim w 2009 roku. Dietetyką zainteresowałam się około 15 roku życia, ponieważ cierpiałam na sporą nadwagę. Zaczynałam od stosowania najdziwniejszych diet (głodówek), które tylko wyniszczały mój organizm. W końcu zaczęłam pozyskiwać wiedzę z zakresu dietetyki i uznałam, że tylko deficyt kaloryczny jest w stanie odmienić moje ciało i - udało się. Ponadto ukończyłam wiele kursów, zbierając ogromne ilości certyfikatów. Pomagałam już rodzinie i znajomym uporać się z dodatkowymi kilogramami, a teraz postanowiłam dzielić się swoją wiedzą z Internautami - stąd pomysł na tego bloga. W wolnych chwilach uwielbiam aktywnie spędzać czas, między innymi na kortach tenisowych czy na rowerze.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *