Gdzie szukać motywacji do odchudzania?

Odchudzanie wymaga wieeele motywacji. Lato już coraz bliżej i coraz więcej osób dochodzi do wniosku, że to ostatni moment, żeby zrzucić parę kilogramów. Rzeczywistość niestety rozczarowuje, ponieważ przez brak motywacji wiele osób w ciągu miesiąca odchudzania traci tylko miesiąc czasu. Zobacz, w jaki sposób być stale zmotywowaną do odchudzania i poddać się w chwilach zwątpienia.

Zawsze na samym początku odchudzania entuzjazm jest największy, ale prędzej czy później pojawia się czas, że nawet najmniejsze podjadanie nie jest już niczym złym, aż w końcu zapominamy o diecie.

Jak nie stracić motywacji do odchudzania i jak poradzić sobie w czasie kryzysu? Podpowiadamy!

Spis treści

Dlaczego chcemy się odchudzać?

Chyba trudno się nie zgodzić, że prawdopodobnie najczęstszą przyczyną odchudzania jest niska samoocena. Już w starożytności bogowie przybierali ludzkie wyidealizowane ciała, gdzie podobnymi mogło pochwalić się raczej niewiele osób. Wróćmy jednak do teraźniejszości. Instagram! Z założenia miał być to portal do publikacji zdjęć – dokumentujące raczej mile spędzone chwile. Dzisiaj to miejsce, gdzie większość zdjęć to półnagie kobiety, które nierzadko są po „kuracji Photoshop’owej”. Przez to wiele kobiet popada w kompleksy – często zupełnie niepotrzebnie.

Chęć zdobycia akceptacji innych nie jest złym powodem do odchudzania, bo tak naprawdę każdy powód jest dobry, by to zrobić. Trzeba wiedzieć tylko jak wytrwać w takim postanowieniu, bo zdecydowanie najbardziej boli, gdy waga nie spada.

motywacja

Odchudzamy się także dla samych siebie – słaba kondycja, problemy zdrowotne spowodowane nadwagą, czy po prostu chęć zmiany czegoś w swoim życiu to też częste powody, dla których pojawia się dieta i aktywność fizyczna.

Nadwaga spowodowana psychologicznie

Wiele osób jedzenie łączy z przyjemnością. To już u nas zwyczaj, że kiedy spodziewamy się gości przygotowujemy mnóstwo jedzenia, przy którym lubimy spędzać nawet długie godziny. Gdziekolwiek nie wyjdziemy – na przykład do kina – jedzenie jest proponowane na każdym kroku tylko po to, by umilić sobie czas. Często takie jedzenie nie jest w ogóle zdrowe.

Tak naprawdę już od najmłodszych lat jesteśmy przyzwyczajani do traktowania jedzenia jako przyjemność. Zaczyna się od mleka matki, później jako dzieci dostajemy słodycze za chociażby dobre zachowanie, a kiedy już jesteśmy dorośli, nie szczędzimy sobie chipsów podczas oglądania ulubionego serialu.

Fast Food

Kolejną przyczyną nadwagi, którą warto wymienić jest stres, podczas którego organizm wydziela kortyzol (nadmiar pomaga odkładać tkankę tłuszczową). W czasie stresu często towarzyszy uczucie niskiej energii i wyczerpania. To doprowadza do uczucia głodu. Po niektórych pokarmach naturalnie poprawie ulega nastrój przez wydzielanie endorfin (np. po czekoladzie). Wadą takich pokarmów na pewno jest ich kaloryczność.

Nie da się ukryć, że jedzenie działa uspokajająco. Syty posiłek obniża ciśnienie krwi i to powoduje, że człowiek staje się spokojny, odprężony, ale niestety też senny.

Brak kontroli nad złymi nawykami

Często w ogóle nie zwracamy uwagi na drobne nawyki żywieniowe, tylko skupiamy się na kolejnej diecie. Okazuje się, że to właśnie najbardziej wpływa negatywnie na otyłość. U blisko 90% otyłych osób właśnie ten czynnik sprawia, że nie mogą schudnąć.

Oto nawyki, które z pozoru mogą wydawać się złe, ale mnóstwo osób o nich zapomina

  • Pomijanie śniadania
  • Jedzenie o późnej godzinie
  • Podjadanie
  • Jedzenie fast-foodów

Jak wytrwać w odchudzaniu? Motywacja to klucz do sukcesu!

Nic tak nie napędza odchudzania, jak motywacja. Dzięki niej wytrwanie w postanowieniach jest o wiele łatwiejsze. Warto na samym początku odchudzania rozpisać sobie na kartce wszystkie powody, jakie tylko przyjdą Ci do głowy, dlaczego chcesz schudnąć, a także pomyśl o przeszkodach, które możesz spotkać i też je wypisz.

Realny plan działania

Nie warto odchudzać się spontanicznie. Koniecznie rozpisz sobie swój własny plan. Ile chcesz schudnąć, 5 kg? Zacznij od zaplanowania zmiany nawyków żywieniowych. Nie skupiaj się wyłącznie na wadze. Odchudzanie to przede wszystkim zmiana trybu życia. Dobrym sposobem jest stworzenie sobie wiele łatwych celów niż kilka trudnych. W tym drugim przypadku łatwo o rozczarowanie.

planowanie

Odchudzanie w grupie przynosi lepsze efekty

Mówi się, że skuteczne odchudzanie to takie, które przebiega w grupie – „W grupie siła!”. To bardzo motywuje do działania, kiedy chociażby nawet wspólnie z przyjaciółką stawiacie sobie wspólne cele. W gorszych momentach możecie być dla siebie dużą motywacją. Wyjścia na siłownię lub bieganie w grupie również staje się mniej nudne. W taki sposób można wytrwać długie miesiące.

Zostaw sobie wiadomość na lodówce

Często nawet nieświadomie sięgamy do lodówki po przekąski, dlatego zostaw sobie na niej wiadomość w stylu „Wiesz, że nie możesz!”. Na lodówce może znajdować się także kalendarz, w którym będziesz odhaczać kolejne dni bez podjadania.

Gdzie szukać motywacji do odchudzania – Zasady

Rzeczą naturalną jest, że silna wola zaczyna słabnąć. Zastanów się, co możesz zrobić w sytuacji, kiedy odchudzanie nie będzie miało dla Ciebie sensu. No przecież nie możesz tego tak po prostu rzucić.

Sklepy są prawdziwą zmorą w czasie diety, dlatego postaraj się unikać działów ze słodyczami i inną niezdrową żywnością. Możesz w ogóle unikać dużych marketów, ponieważ w nich słodycze są na każdym kroku.

Prowadź swój dziennik. Każdego dnia spisuj, co udało Ci się zrobić.

Nie zrzucaj winy na genetykę. Nadwaga nie jest dziedziczna. Większość osób cierpi na nią ze względu na niewłaściwy tryb życia. Postaraj się wykreować w sobie poczucie odpowiedzialności za swoją sylwetkę. Od tej pory tylko od Ciebie zależy, jak będziesz wyglądać.

W czasie odchudzania dobry sen jest podstawą, dlatego śpij każdego dnia po 7-8 godzin. Nie chodź też zbyt późno spać i nie jedz już nawet 3 godziny przed pójściem do łóżka.

Niezdrową żywność, po którą sięgasz przy ulubionym serialu zamieniaj zdrowym zamiennikiem. W tym przypadku dobrze spisuje się guma do żucia, szklanka wody mineralnej lub nawet wykonanie jakiegoś ćwiczenia.

Pozwól sobie na trochę relaksu. Przestań zajadać stres. Wybierz wyjście na spacer, do kina i nawet nie myśl o niezdrowym jedzeniu. Postaraj się żyć aktywnie – im mniej siedzenia w czasie odchudzania, tym lepiej.

Kiedy oglądasz serial, telewizję lub wybierasz się z kimś do kina, w ogóle nie myśl o takich rzeczach jak popcorn, chipsy, żelki i cola. To niepotrzebne puste kalorie, które sprawią, że nie uda Ci się osiągnąć wymarzonej sylwetki.

10 przykazań odchudzania

Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Staraj się jeść je codziennie maksymalnie do pół godziny od przebudzenia. Obiad to czas na duży posiłek składający się z dużej ilości białka. Kolacja to czas na coś lekkostrawnego najlepiej 2-3 godziny przed pójściem spać.

Jedz 5 posiłków dziennie i żadnego nie pomijaj. Pominięcie jednego z posiłków da taki efekt, że najbliższy posiłek będzie o wiele zbyt duży.

Wybieraj mniejsze talerze. To spowoduje, że będziesz jeść mniejsze porcje, które są szybciej spalane. Jedzenie mniej, ale częściej to klucz do sukcesu, a paradoksalnie głodówki są najbardziej tuczące.

Wybierz dla siebie stałe godziny posiłków. Dzięki temu będziesz mniej głodna, a przemiana materii bardziej się ustabilizuje.

Sięgaj po produkty, które zawierają błonnik, ponieważ wspomagają pracę układu trawiennego, a sytość po nich utrzymuje się przez długi czas. Dobrym źródłem błonnika są otręby, orzechy, siemię lniane, warzywa oraz owoce.

Od czasu do czasu możesz pozwolić sobie na drobną pokusę, ale wiadomo, że nie można przesadzać. Nie chodzi na pewno o chipsy czy żelki, a bardziej zbożowy batonik lub herbatnik.

Warto porzucić słodkie napoje (i w ogóle cukier!) i zastąpić je zwykłą wodą mineralną. Odpowiednie nawadnianie podczas odchudzania jest bardzo ważne. Każdego dnia powinno wypijać się 2 l wody, choć w niektórych przypadkach nawet 3 l.

Ogranicz alkohol jak tylko to możliwe. Alkohol jest kaloryczny i zwiększa apetyt na niezdrowe przekąski. Oczywiście od czasu do czasu lampka wina nie zaszkodzi, ale częste picie nie jest wskazane.

Im mniej cukru w Twojej dicie, tym lepiej. Jeśli kawa lub herbata bez cukru dla Ciebie nie istnieje to użyj popularnego substytutu – słodziku.

I oczywiście zacznij prowadzić aktywny tryb życia. Tłuszcz najlepiej spalają ćwiczenia, ale jazda na rowerze i spacery również są wskazane, chociażby dla lepszego samopoczucia.

Jak nie stracić motywacji do odchudzania?

Istnieją czynności, które pozwalają wytrwać zmotywowaną długi czas. Przede wszystkim wyobraź sobie jak możesz wyglądać, kiedy już osiągniesz swój cel. Odtwarzaj nawet najmniejsze szczegóły – wyobraź sobie jak kupujesz mniejsze ubrania!

W sumie to możesz je nawet kupić. Powinno to być coś wyjątkowego, o czym od zawsze marzyłaś. Teraz masz motywację, by schudnąć tyle, by bez przeszkód zmieścić się w to ubranie.

Warto zapisać się na zajęcia, które odbywają się w grupie (np. aerobik), ponieważ ludzie dookoła, którzy mają podobne cele, są dużą motywacją.

Podsumowanie

Motywacja w odchudzaniu to bardzo ważny element. Nawet najlepsza dieta bez szczypty motywacji nie przyniesie żadnych efektów. Trzeba też pamiętać, że równie ważna jest silna wola. Bycie zmotywowanym to jedno, ale umiejętność odmawiania sobie przyjemności, by trwać w diecie to już nie lada wyczyn.

Gdzie szukać motywacji do odchudzania?
4.9 (97.78%) 9 vote[s]

Dagmara Nowak

Z wykształcenia Pani dietetyk (mgr inżynier), która nabytą wiedzę na co dzień wykorzystuje przy prowadzeniu bloga. Już od liceum zainteresowana zdrowym stylem życia. Co charakteryzuje tego autora? Na pewno rzetelność i profesjonalne podejście do każdego z tematów.
Dagmara Nowak

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *