Świąteczne triki, dzięki którym nie przytyjesz

| Opublikowano: | verified Oparte na dowodach

10kg.pl korzysta tylko ze źródeł wysokiej jakości, w tym z recenzowanych badań, na poparcie faktów zawartych w naszych artykułach. Możesz mieć pewność, że nasze treści są dokładne, rzetelne i godne zaufania.

zszokowany święty mikołaj

Święta już za chwilę. Na pewno każdy z nas stara się pomóc jak tylko może, zaczynając od sprzątania a kończąc na przygotowywaniu świątecznych potraw. Niedługo przyjdzie ten czas, gdy przez kilka dni jedyne co musimy robić to… jeść. Co i w jaki sposób jeść, żeby przez święta Bożego Narodzenia nie przybrać na wadze?

Taka już u nas tradycja, że podczas świąt stół musi być zapełniony po brzegi. Jednak najlepiej pod tym względem wypada właśnie Wigilia Bożego Narodzenia. 12 potraw na stole może robić wrażenie! Według tradycji powinniśmy spróbować każdej z nich. Do tego zaliczamy kolejne dni i kolejne (tłuste) potrawy.

Problem jest w tym, że My (Polacy) od pokoleń nie bierzemy pod uwagę kaloryczności potraw. Kilka dni jedzenia tłustego jedzenia oraz słodyczy, praktycznie nie ruszając się może być bardzo niekorzystne dla wagi.

Przygotuj mniej kaloryczne potrawy

Podstawowym krokiem w przygotowaniu do świąt Bożego Narodzenia jest zredukowanie kaloryczności potraw. Nie musisz od razu rezygnować ze wszystkiego – wystarczy, że użyjesz nieco innych składników. Potrawy nie stracą na smaku, a Ty będziesz bardziej spokojna o wagę.

Nie zaczynaj uczty z pustym żołądkiem!

Kojarzysz tę sytuację kiedy to po całym dniu poza domem bez żadnego posiłku otwierasz lodówkę i zaczynasz… wielkie obżarstwo? Na talerzu wówczas ląduje o wiele więcej jedzenia niż powinno. Nie pozwól, żeby święta wyglądały tak samo. W samą wigilię nie głódź się, a zacznij dzień od śniadania, zjedz obiad i drobny podwieczorek. Dzięki temu gdy rozpocznie się Wigilia nie rzucisz się na każdą z dwunastu potraw.

Niskokaloryczne ciasta

Najlepszym sposobem na niskokaloryczne ciasta jest mniejsza ilość cukru. Spróbuj użyć tylko 2/3 tego, co zazwyczaj. Jeśli możesz, zrezygnuj z wysokokalorycznych dodatków jak lukier. Co więcej możesz zrezygnować z makowca na rzecz chociażby pleśniaka, który jest równie smaczny, ale o wiele zdrowszy.

pleśniak
Pleśniak; fot. aspiracjewariacje.pl

Jedz zdrowo mięso

Zazwyczaj na Święta spotykamy się u dziadków, którzy są zwolennikami smażonego mięsa. Ty wybierz mięso gotowane lub pieczone, ponieważ zawiera ono o wiele mniej tłuszczu. Warto wykorzystać specjalne folie i worki do pieczenia. Dzięki nim zjesz zdrowo i nadal smacznie.

Jak nie przytyć w święta? Wykorzystaj poniższe triki:

✅Wzbogać świąteczne menu o zdrowe sałatki
✅Formy/blachy do ciast wyłóż specjalną folią do pieczenia, zamiast smarować je masłem
✅Wybierz dodatki niskotłuszczowe – na przykład zamiast majonezu wybierz jogurt naturalny
✅Deser wcale nie musi być tuczący. Zrób trochę mniej ciasta kosztem zdrowych sałatek

Świętuj z głową

Święta Bożego Narodzenia to wyjątkowy czas podczas którego nie powinniśmy bronić sobie spróbowania pysznych potraw. Niestety, ale zjedzenie ich wszystkich może się skończyć nie najlepiej. Warto więc odpowiednio się przygotować do świętowania.stół bożonarodzeniowy

Przede wszystkim zapamiętaj powyższe porady dotyczące przygotowania świątecznych dań. Pozwoli Ci to ograniczyć ilość kalorii dostarczonych do organizmu. Koniecznie jedz powoli!

Kontroluj się sięgając po deser. Święta trwają w najlepsze. Topowee potrawy spróbowane, ale przed Tobą jeszcze ciasta i słodycze. Pamiętaj, że to one są właśnie najbardziej kaloryczne mimo tego, że nie zajmują najwięcej miejsca na talerzu.

Nie spędzaj całego dnia przy stole! Pamiętaj o tym, że ruch jest bardzo ważny – a szczególnie w czasie świąt. Nie chodzi o to, by po Wigilii zacząć robić (na przykład) brzuszki. Warto z rodziną wybrać się na spacer. Taka decyzja pozytywnie wpłynie na układ trawienny, a do tego na pewno poprawi się Twoje samopoczucie.zimowy spacer

Podsumowanie

Święta to na tyle wyjątkowy czas, że nie ma sensu się głodzić. Warto sięgnąć po większość potraw, ale należy znać umiar. Warto dodać „swoje 2 grosze” w momencie przygotowywania dań. Mniej cukru, zdrowsze odmiany niektórych produktów oraz pieczenie i gotowanie zamiast smażenia to klucz do tego, żeby nie bać się o swoją wagę w czasie Świąt Bożego Narodzenia. Wesołych Świąt!

Author: Dagmara Nowak

Nazywam się Dagmara Nowak i ukończyłam dietetykę na Uniwersytecie Gdańskim w 2009 roku. Dietetyką zainteresowałam się około 15 roku życia, ponieważ cierpiałam na sporą nadwagę. Zaczynałam od stosowania najdziwniejszych diet (głodówek), które tylko wyniszczały mój organizm. W końcu zaczęłam pozyskiwać wiedzę z zakresu dietetyki i uznałam, że tylko deficyt kaloryczny jest w stanie odmienić moje ciało i - udało się. Ponadto ukończyłam wiele kursów, zbierając ogromne ilości certyfikatów. Pomagałam już rodzinie i znajomym uporać się z dodatkowymi kilogramami, a teraz postanowiłam dzielić się swoją wiedzą z Internautami - stąd pomysł na tego bloga. W wolnych chwilach uwielbiam aktywnie spędzać czas, między innymi na kortach tenisowych czy na rowerze.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *